Sähköpotkulaudan rengas on keskeinen osa ajo-ominaisuutta, mukavuutta ja turvallisuutta. Oikeanlainen rengas parantaa ajotuntumaa ja ehkäisee rengasrikkoja, joten rengastyyppeihin perehtyminen on suositeltavaa. Tässä oppaassa käymme läpi sähköpotkulautojen ulkorenkaiden tyypit, annamme vinkkejä sopivan renkaan valintaan eri käyttötarkoituksiin, selitämme renkaiden kokomerkinnät sekä tarjoamme vaiheittaiset ohjeet renkaan vaihtoon.
Ilmatäytteiset renkaat (pneumaattiset): Suurin osa sähköpotkulaudoista käyttää ilmalla täytettäviä renkaita, sillä ne tarjoavat parhaimman ajomukavuuden epätasaisilla alustoilla.
Ilmarenkaat myötäilevät tien pintoja ja toimivat tavallaan pieninä iskunvaimentimina, mikä tekee ajosta tasaisempaa. Ilmatäytteisiä renkaita on kahta päätyyppiä: sisäkumilliset ja tubeless-renkaat. Sisäkumillisessa renkaassa ulkorenkaan sisällä on erillinen sisäkumi, kun taas tubeless-renkaassa ei ole sisäkumia lainkaan. Tubeless-tyyppisissä renkaissa käytetään usein tiivistysainetta tai pistosuojageeliä, joka automaattisesti paikkaa pienet kulutuspintaan tulevat reiät ajon aikana.
Ilmarenkaiden huono puoli on, että ne voivat tyhjentyä tai puhjeta terävien esineiden vuoksi, ja ne vaativat oikean ilmanpaineen säännöllistä tarkistamista. Liian alhainen rengaspaine nopeuttaa renkaiden kulumista ja lisää puhkeamisen riskiä, joten muista pitää renkaat sopivan kovina.
Täyskumirenkaat: Täyskuminen ulkorengas on valmistettu kokokumimateriaalista eikä sisällä ilmaa lainkaan. Tällaiset puhkeamattomat renkaat ovat huolettomia: ne eivät koskaan puhkea eikä niitä tarvitse pumpata.
Ajo-ominaisuuksiltaan täyskumirenkaat pääsevät jo lähelle ilmarenkaita, mutta ne täristävät hieman enemmän ja rullaavat raskaammin johtuen korkeammasta vierintävastuksesta.
Täyskumirenkaat sopivat erityisesti lyhyille kaupunkimatkoille ja tilanteisiin, joissa ei haluta huolehtia ilmanpaineista tai mahdollisista puhkeamisista. On kuitenkin hyvä tietää, että täyskumirenkaat eivät välttämättä ole paras valinta tehokkaimpiin scoottereihin: jos sähköpotkulaudan huippunopeus on yli 25 km/h ja sillä ajetaan kovempaa vauhtia, ilmatäytteinen rengas on turvallisempi ja vakaampi vaihtoehto.
Hunajakenno-renkaat: Nämä ovat täyskumirenkaan muunnelma, joissa renkaan rakenteeseen on tehty ilmareikiä (hunajakennokuvio). Idea on tarjota hieman joustavuutta ja iskunvaimennusta kokokumiin verrattuna.
Hunajakenno-renkaat eivät puhkea, mutta niiden ajotuntuma on mukavampi kuin täysin kokokumirenkaalla. Ne voivat olla hyvä kompromissi, jos haluaa huolettoman renkaan mutta hieman pehmeämmän ajon.
Renkaan materiaali ja laatu: Sähköpotkulautojen renkaat ovat kumiseoksesta valmistettuja. Laadukkaammissa renkaissa kumi voi olla parempaa seosta, joka kestää kulutusta ja tarjoaa hyvän pidon myös sateella. Edullisemmissa ensiasennusrenkaissa kulutuskestävyys voi olla heikompi, joten aktiiviharrastajat päivittävät usein parempilaatuisiin renkaisiin. Myös sisäkumien laadussa on eroja; esimerkiksi tunnettujen valmistajien sisäkumit voivat pitää paremmin ilman ja kestää pidempään.
Pintakuvio (renkaan kuviointi): Sähköpotkulautojen ulkorenkaissa on erilaisia pintakuvioita käyttötarkoituksen mukaan. Katurenkaat ovat sileähköjä tai kevyesti kuvioituja, suunniteltu koville ja tasaisille alustoille (asfaltti, betoni). Niiden etu on alhainen vierintävastus, hiljainen ääni ja tasainen pito kaupungin kaduilla. Maastorenkaat puolestaan on varustettu karkemmalla, nappulakuvioisella pintakuviolla, joka antaa parempaa pitoa irtoalustalla, hiekalla ja soralla. Maastokuvio tosin pitää hieman enemmän melua ja voi lisätä vierintävastusta tasaisella alustalla. Tarjolla on myös slick-renkaita, joissa ei ole juuri lainkaan kuviointia – ne on tarkoitettu maksimaaliseen pitoon rataan tai muuhun tasaiselle alustalle tapahtuvaan ajoon (harvinaisempia peruskäytössä). Useimmille sähköpotkulautoilijoille sopii jokin välimallin kuviointi, joka yhdistää kohtuullisen vierintävastuksen ja riittävän pidon sekä kuivalla että kostealla alustalla. Talvikäyttöä varten on saatavilla myös nastarenkaita (ulkorenkaat, joissa on pienet metallinastat), jotka tarjoavat parempaa pitoa jäällä ja lumella. Nastarenkaat ovat suositeltavia, jos ajat paljon talvella liukkailla teillä.
Kun renkaan koko on selvillä, on aika valita oikea rengastyyppi omaan käyttöön sopivilla ominaisuuksilla.
Alla muutamia vinkkejä eri käyttötilanteisiin:
Kaupunkiajo ja työmatkat: Tasaisilla kaupunkiteillä ajellessa renkaalta kaivataan sujuvaa rullaavuutta ja mukavuutta. Ilmatäytteinen rengas on kaupunkiympäristössä usein paras mukavuutensa vuoksi – se tasoittaa reunakivet ja asfaltin epätasaisuudet. Kevyesti kuvioitu tai melko sileä katurengas toimii hyvin asfaltilla, tarjoten pienen vierintävastuksen. Jos et halua huolehtia rengaspaineista tai mahdollisista lasinsirujen aiheuttamista puhkeamisista, voit harkita myös täyskumirengasta. Muista kuitenkin, että täyskuminen rengas täristää hieman enemmän epätasaisella alustalla. Varmista myös, että sähköpotkulautasi huippunopeus ei ylitä täyskumirenkaalle suositeltua 25km /h vauhtia. Yli 25 km/h vauhdeissa ilmarengas on turvallisempi valinta.
Maasto ja epätasaiset reitit: Jos ajat paljon hiekkateillä, metsäpoluilla tai muussa maastossa, valitse rengas jossa on karkea maastokuviointi hyvän pidon takaamiseksi. Ilmatäytteiset renkaat ovat käytännössä välttämättömät maastossa, koska ne muotoutuvat alustan mukaan ja tarjoavat pitoa sekä iskunvaimennusta. Voit myös laskea hieman rengaspainetta maastoajossa paremman pidon saamiseksi, mutta varo liian tyhjää rengasta, jottei vanne vahingoitu tai sisäkumi puristu rikki kiven iskiessä. Täyskumirenkaita ei yleensä suositella maastoon, koska niiden kanssa meno on hyvin täristävää ja renkaan joustamattomuus heikentää pitoa epätasaisella alustalla.
Pitkät matkat ja vauhdikas ajo: Mikäli ajat pitkiä matkoja kerrallaan tai korkeammilla keskinopeuksilla, renkaiden rullaavuus ja ajomukavuus korostuvat. Tällöin laadukas ilmatäytteinen rengas, oikeilla ilmanpaineilla, on yleensä paras valinta. Se vähentää käsien ja jalkojen rasitusta pitkillä matkoilla verrattuna täristävämpään täyskumirenkaaseen. Tarkista, että renkaassa on riittävä kuviointi kosteille olosuhteille – esimerkiksi sateella ajoon on hyvä, että renkaassa on vettä syrjäyttäviä uria aquaplaningin välttämiseksi. Jos reittisi varrella on paljon teräviä esteitä (kuten lasinsiruja), harkitse pistosuojattuja ilmarenkaita tai lisää tubeless-renkaaseen tiivistysainetta puhkeamisten ehkäisyyn.
Talviajo: Talvella kylmät olosuhteet ja liukkaus asettavat renkaalle erityisvaatimuksia. Pehmeämmästä kumiseoksesta valmistetut renkaat säilyttävät pitonsa paremmin pakkasessa. Mikäli ajat jäällä tai lumella, nastarenkaat tuovat selvää lisäpitoa. Varmista myös, että renkaassa on tarpeeksi pintakuviota lumessa etenemiseen. Talvella ilmanpaineita kannattaa tarkkailla, sillä kylmässä ilma tiivistyy ja rengaspaine laskee.
Yhteenvetona: Valitse renkaat, jotka sopivat sähköpotkulautasi vanteelle ja rakenteeseen (ilmakumi vai täyskumirengas) sekä parhaiten vastaavat ajotyylisi ja -ympäristösi vaatimuksia. Moni sähköpotkulautailija päätyy käyttämään ilmatäytteisiä renkaita mukavuuden vuoksi kaupungissa ja pitää varalla puhkeamattoman renkaan, jos puhkeamisia alkaa tapahtua usein.
Sähköpotkulautojen renkaiden kyljestä löytyy yleensä merkintä, joka kertoo renkaan koon. Renkaan koon ilmoittamiseen on muutamia eri tapoja, ja on tärkeää ymmärtää, mitä nämä numerot tarkoittavat, jotta tilaat oikean kokoisen renkaan.
Tässä yleisimmät kokomerkintätavat:
Tuuma-merkintä (ulkohalkaisija × leveys): Yleisin tapa on ilmoittaa renkaan ulkohalkaisija tuumina ja leveys tuumina. Esimerkiksi merkintä 8½ × 2 tarkoittaa, että renkaan ulkohalkaisija on 8,5 tuumaa ja renkaan leveys 2 tuumaa. Jos merkinnässä on suluissa lisänumeroita, ne yleensä kertovat samat mitat millimetreinä. Esimerkki: 8½ × 2 (50–156) tarkoittaa 8,5 tuuman ulkohalkaisijaa, 2 tuuman (eli 50 mm) leveyttä, ja lisäksi 156 mm sisähalkaisijaa (joka vastaa yhteensopivan vanteen halkaisijaa). Joskus tuumakoon yhteydessä näkee myös merkinnän muodossa 8.5×2–6.1; tällöin viimeinen luku (6.1) kertoo renkaan sopivan vanteen halkaisijan tuumissa (6,1 tuumaa on noin 155 mm).
Auto-/moottoripyörätyylinen merkintä: Monissa 10 tuuman ja sitä suuremmissa renkaissa käytetään autoista tuttua kolmelukuista merkintää. Esimerkiksi 60/70–6.5 on tällainen koko. Ensimmäinen luku 60 tarkoittaa renkaan leveyttä (60 mm), toinen luku 70 on profiilisuhde (prosentteina leveydestä, tässä tapauksessa renkaan sivuprofiilin korkeus on 70% leveydestä) ja viimeinen luku 6.5 on vannekoon halkaisija tuumina. Tässä esimerkissä renkaan sopiva vanne on siis 6,5 tuumaa halkaisijaltaan, ja kyseinen rengas on asennettuna ulkohalkaisijaltaan noin 10-tuumainen (laskettuna: 165 mm vanne + 2 × (60 mm × 0,70) ≈ 249 mm, mikä on noin 9,8 tuumaa).
Täysin metrinen merkintä: Joissakin pienemmissä renkaissa koko ilmoitetaan pelkästään millimetreinä. Esimerkiksi 200×50 tarkoittaa renkaan ulkohalkaisijan olevan 200 mm ja leveyden 50 mm. Tämä vastaa tuumakoossa suunnilleen 8×2 tuumaa. Huomaa, että tässä merkintätavassa ei suoraan kerrota vanteen kokoa, joten yhteensopivan vanteen halkaisija on tarvittaessa mitattava erikseen.
Kun valitset uutta rengasta, varmista aina kolme kriittistä mittaa: ulkohalkaisija, leveys ja renkaan sisähalkaisija (eli sopiva vannekoko). Yleensä kannattaa valita ulkohalkaisijaltaan tismalleen samanlainen rengas kuin alkuperäinen, jotta sähköpotkulauta kulkee suunnitellulla korkeudella ja nopeusmittarin näyttämä pysyy oikeana. Mikäli harkitset suurempaa rengasta (esimerkiksi päivittämässä 8,5 tuumasta 10 tuumaan), varmista että renkaalle on riittävästi tilaa pyöriä rungossa esteettä ja ettei maavara muutu liian pieneksi. Leveyden osalta pieni poikkeama alkuperäisestä on usein ok (yleensä vanne sallii hieman kapeamman tai leveämmänkin renkaan), mutta liian leveä rengas voi hangata runkoon tai haarukkaan. Turvallisinta on valita alkuperäisen leveydeltään vastaava rengas. Tubeless-renkaan kohdalla leveys on erityisen tärkeä täsmätä, jotta rengas nousee tiiviisti vanteelle oikein.
Renkaiden kokomerkinnät voivat vaihdella valmistajittain, joten jos olet epävarma, tarkista vanhan renkaan sivusta löytyvät merkinnät ja käytä niitä ohjenuorana. Myös sähköpotkulaudan käyttöohjeissa tai valmistajan sivuilla kerrotaan yleensä laitteeseen sopiva rengaskoko.
Sähköpotkulaudan renkaan vaihtaminen onnistuu kotikonstein pitkälti samalla tavalla kuin polkupyörän renkaan vaihto. Työ vaatii muutamia perustyökaluja ja vähän malttia. Alla on vaiheittaiset ohjeet ulkorenkaan vaihtoon sekä lista tarvittavista työkaluista.
Tarvittavat välineet: Sopivat jakoavaimet ja kuusiokoloavaimet (sähköpotkulaudan mallista riippuen) renkaan irrottamiseksi akselista, rengasraudat (tai kaksi tukevaa litteäkärkistä ruuvimeisseliä) vanhan renkaan irrottamiseen vanteelta, uusi rengas ja mahdollisesti sisäkumi, pumppu (sekä tarvittaessa venttiilinjatke venttiilin ylettämiseksi), saippuavettä tai muuta liukastetta renkaan asennuksen helpottamiseksi, sekä suojaksi vaikka palanen muovia tai kangasta vanteen ja rengasraudan väliin (jottei vanne naarmuunnu).
Seuraavassa ohjeessa oletetaan, että vaihdat ilmatäytteisen renkaan. (Täyskumirenkaan vaihto on periaatteessa samat vaiheet, ilman ilman tyhjentämistä ja sisäkumin käsittelyä.)
Irroita rengas sähköpotkulaudasta: Kytke lauta pois päältä ja aseta se tukevasti esimerkiksi kyljelleen pehmeälle alustalle. Irrota ensin mahdolliset sivumuovit, jotka peittävät renkaan akselimutterit. Irrota myös jarrusatula tai jarrulevy, jos ne estävät pyörän irtoamisen. Avaa akselimutterit tai pultit oikeankokoisella avaimella ja vedä pyörä ulos haarukasta. Ole varovainen, jos kyseessä on vetävä rengas (rengas, jossa on moottori): pyörästä menee johdot moottorille, joten älä päästä rengasta roikkumaan johdon varaan tai taivuta johtoa.
Tyhjennä vanha rengas: Mikäli vanha rengas on ilmatäytteinen, laske siitä ilma ulos kokonaan. Aukaise venttiilin suojahattu ja paina venttiilin nippaa, kunnes et kuule enää suhinaa ja rengas on litteä. Jos sinulla on työkalu venttiilin sielun irroittamiseksi, se on myös hyvä tapa tyhjentää rengas. Tyhjänä rengas on helpompi irrottaa vanteelta.
Irrota vanha rengas vanteelta: Työnnä rengasrauta (tai vankka ruuvimeisselin lapa) renkaan reunan alle vanteen ja ulkorenkaan väliin. Väännä renkaan reunaa vanteen ulkopuolelle. Tee sama toisella rengasraudalla muutaman sentin päästä ensimmäisestä, ja hivuta rengasta pois vanteelta vähitellen reuna kerrallaan. Usein toinen puoli renkaasta jää ensin vanteelle, ja saat renkaan pois vetämällä myös sisäkumin ulos. Vinkki: Jos rengas on erittäin tiukasti vanteella kiinni (esimerkiksi renkaan teräsvahvike eli ”rautalanka” vanteen urassa jumissa), voit joutua leikkaamaan vanhan renkaan halki varovasti rautasahalla tai hyvillä leikkureilla. Lämmin vesi pehmentää myös kumia, jolloin renkaan saa helpommin irti ja myöhemmin myös uuden renkaan paikalleen (älä uita moottorirengasta vedessä). Kun toinen laita renkaasta on saatu vanteen reunan yli, vedä vanha rengas ja sisäkumi kokonaan irti vanteelta.
Asenna uusi rengas paikalleen: Tarkista ensin vanne ja muut osat: poista mahdolliset terävät kivet, lasinsirut tai roskat vanteen sisältä ja varmista, ettei vanteen reunassa ole vaurioita. Jos asennat uuden sisäkumillisen renkaan, laita uuteen sisäkumiin hieman ilmaa (sen verran, että se pyöristyy muotoonsa, muttei vielä ole kova). Aseta sisäkumi uuden ulkorenkaan sisälle siten, että venttiili tulee renkaan reiästä. Lähde sitten asettamaan uutta rengasta vanteelle: paina ensin toisen laidan reunaa vanteen uraan mahdollisimman pitkältä matkalta. Työstä sen jälkeen toista laitaa vanteelle rengasrautojen avulla pienissä osissa. Tässä apuna kannattaa käyttää saippuavettä tai erityistä rengasrasvaa, jota levitetään renkaan reunan ja vanteen väliin liukasteeksi. Varo, ettet tässä vaiheessa purista sisäkumia renkaan ja vanteen väliin rengasraudalla. Kun ulkorengas on kokonaan vanteella, varmista myös, että renkaan mahdollinen pyörimissuunta on oikein päin (joissakin renkaissa on nuoli tai teksti osoittamassa oikean pyörintäsuunnan).
Täytä rengas ja viimeistele asennus: Tarkista ennen pumppaamista, että sisäkumi ei pilkota renkaan ja vanteen välistä mistään kohtaa ja että ulkorengas on tasaisesti vanteen urassa koko kehältä. Kiinnitä pumppu venttiiliin ja ala täyttää rengasta ilmalla. Seuraa renkaan asettumista vanteelle: joskus ulkorengas tarvitsee pienen nytkähdyksen asettuakseen oikein (jos näet renkaan reunassa epätasaisuutta, päästä vähän ilmaa pois ja korjaa renkaan asentoa). Täytä renkaaseen ilmaa valmistajan suosittelemaan paineeseen asti. Useimmissa sähköpotkulaudan renkaissa suositus on noin 30-55 psi (tarkista renkaan kyljestä maksimi paine). Kun rengas on täyteen paineeseen pumpattu, laita venttiilin suojahattu takaisin. Pyöritä rengasta ilmassa ja varmista, että se pyörii suorana eikä vanteella näy heittoa.
Asenna pyörä takaisin paikalleen: Nosta pyörä takaisin haarukkaan varoen moottorijohtoja. Kiinnitä akselimutterit tai pultit ja kiristä ne tukevasti. Asenna takaisin irrottamasi jarrusatula tai muu jarrukomponentti sekä suojakannet. Varmista lopuksi, että rengas pyörii vapaasti (eli ettei uusi, mahdollisesti leveämpi rengas hankaa mihinkään kohtaan) ja testaa jarrujen toiminta.
Vinkki: Rengaspaineiden säännöllinen tarkistaminen on avain renkaiden kestävyyteen. Ilmatäytteiset renkaat vuotavat ajan mittaan hieman ilmaa kumiseoksen läpi, joten tarkista paineet parin viikon välein ja pidä ne suositellussa paineessa. Oikealla paineella renkaat kuluvat tasaisemmin ja rengasrikon riski pienenee. Mikäli et ole varma renkaanvaihdosta tai sinulta puuttuu tarvittavia työkaluja, voit myös tuoda sähköpotkulautasi meille renkaanvaihtoon.
Saatavilla heti
Mikäli tuotteen vieressä on vihreä saatavuuspallo, tuote löytyy heti Espoon varastostamme. Voit joko noutaa sen itse tai tilata nopealla toimituksella.
Toimittajan varastossa
Oranssi saatavuuspallo tarkoittaa, että tuote toimitetaan suoraan tavarantoimittajalta. Toimitusaika on yleensä 5–10 arkipäivää.
Varasto loppu
Jos tuote on tilapäisesti loppu, voit tiedustella sen saatavuutta asiakaspalvelustamme.
Ilmainen ja nopea nouto Espoosta!
Asiakkaamme pääkaupunkiseudulla voivat hyödyntää mahdollisuuden noutaa tuotteet suoraan Espoon varastolta ilman odottelua ja toimituskuluja.
Keskimääräinen toimitusaika verkkokaupan tilauksille on 2-5 arkipäivää.
Toimituskulut vain 9,90€. Kaikilla käyttämättömillä tuotteilla on 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus.